Výchovno-vzdelávací proces v ŠKD
Hlavnou činnosťou ŠKD je nenáročná záujmová činnosť zameraná na prípravu na vyučovanie a na uspokojovanie a rozvíjanie záujmov detí v čase mimo vyučovania, ďalej na oddychovú a relaxačnú činnosť.
Výchova a vzdelávanie mimo vyučovania sa v ŠKD realizuje v týchto tematických oblastiach výchovy:
- vzdelávacia
- spoločensko-vedná
- pracovno-technická
- prírodovedno-enviromentálna
- esteticko-výchovná (výtvarná, hudobná, literárno-dramatická)
- telovýchovná, zdravotná a športová.
Tematické oblasti v sebe zároveň obsahujú ďalšie oblasti výchovy: prosociálnu, ekologickú, dopravnú a výchovu k rodičovstvu.
Výchovno-vzdelávací proces sa realizuje tak, že sa obsah jednotlivých činností aplikuje integrovane vo viacerých výchovných oblastiach a v záujmovej činnosti naraz, čo umožní komplexnejší rozvoj osobnosti.
Dlhodobé ciele ŠKD
K dlhodobým cieľom nášho ŠKD patrí rozvíjať u detí schopnosť aktívneho trávenia voľného času a vybaviť ich dostatkom námetov pre jeho naplnenie, pestovať v deťoch pocit spolupatričnosti so živou i neživou prírodou a vytvárať základy pre zodpovedný postoj k životnému prostrediu, viesť deti k tolerancii a ohľaduplnosti k iným ľuďom, ich kultúre, učiť ich žiť spoločne s ostatnými ľuďmi, pripraviť deti aktívne rozvíjať a chrániť svoje fyzické, duševné a sociálne zdravie, podnecovať deti k tvorivému mysleniu, logickému uvažovaniu a k riešeniu problémov, viesť deti k všestrannej a účinnej komunikácii, rozvíjať u detí schopnosť spolupracovať a rešpektovať prácu a úspechy vlastné a druhých.
Obsah výchovy a vzdelávania:
- Vzdelávacia činnosť: dieťa získava kompetencie k učeniu, riešeniu problémov, komunikatívne: vedome eliminuje rušivé podnety a vytvára si optimálne podmienky pre učenie, vyhľadáva a triedi informácie a efektívne ich využíva v procese učenia, hľadá rôzne varianty riešenia problémov a nenechá sa odradiť prípadným neúspechom, vytrvalo hľadá riešenie problémov pri práci, v skupine formuluje a vyjadruje svoje myšlienky a názory
- Spoločensko-vedná činnosť: dieťa získava kompetencie občianske, komunikatívne, sociálne: pozná základné spoločenské formy správania, upevňujeme kolektívne cítenie, odporujeme priateľské a bezkonfliktné vzťahy medzi deťmi, vedieme deti k vzájomnej pomoci, ochote pomoci slabším a mladším deťom, vzájomnému rešpektu a tolerancii, pri práci v skupine dieťa formuluje a vyjadruje svoje myšlienky a názory
- Pracovno-technická činnosť: dieťa získava kompetencie pracovné, sociálne, personálne, k riešeniu problémov: svoje pracovné miesto udržiava v poriadku, dokáže si zorganizovať pracovný priestor a postup práce, prácu dokončí vyhodnocuje výsledky svojej práce, nenechá sa odradiť prípadným nezdarom, oceňuje ostatné deti za dobrú prácu
- Prírodno-environmentála činnosť: dieťa získava kompetencie občianske, k riešeniu problémov, k naplneniu voľného času: vníma krásy prírody a cielene sa o ne stará, chápe základné ekologické súvislosti a rešpektuje požiadavky na ochranu životného prostredia, uvedomuje si zodpovednosť za svoje rozhodnutia, vytvára návyky pre udržanie zdravého životného štýlu
- Esteticko-výchovná činnosť: dieťa získava kompetencie k naplneniu voľného času: rešpektuje, chráni a ocení tradície a kultúrne dedičstvo rozvíja si hudobné vnímanie, estetický prejav, zručnosť, vytrvalosť, naučí sa základom výtvarnej tvorby a vie získané poznatky tvorivo využiť, pozná jednoduché textové zdroje pre učenie (učebnice, encyklopédie, časopisy, knihy)
- Telovýchovná, dopravná, odpočinková činnosť: dieťa získava kompetencie sociálne, občianske k naplneniu voľného času: rozvíja vytrvalosť, obratnosť, rýchlosť, silu používa bezpečné športové vybavenie, dodržuje vymedzené pravidlá, rozvíja schopnosť aktívneho trávenia voľného času, podporujeme zdravú súťaživosť a umenie vyhrať a prijať porážku